Pod okiem mentorów - ING Coder Dojo #2
07.09.2020 | Marcin Jaroch
Kontynuujemy nasz cykl artykułów o ING Coder Dojo, gdzie przedstawiamy Wam relację naszych mentorów. Jeśli nie mieliście okazji przeczytać poprzedniej części, znajdziecie ją tutaj. Dzisiaj poznajcie relację Marcina Jarocha z Zespołu Aplikacji Rynków Finansowych.
Grupa programistów języka Python w Minecraft w sezonie 2019/2020 kontynuowała przygodę z programowaniem, rozpoczętą w sezonie 2018/2019. Deklarację kontynuacji zajęć złożyło 9 dzieci. W trakcie dołączali kolejni zainteresowani, niektórzy na chwilę, inni na dłużej, jednak pewne stałe grono uczęszczało regularnie.
Sezon zaczęliśmy od zajęć powtórkowych na bazie 14 przykładów do udoskonalenia, aby po wakacyjnej przerwie przypomnieć sobie zagadnienia poznane wcześniej, takie jak umiejętność pisania na czacie gry, odczytu pozycji gracza, wstawiania i sprawdzania bloków, wstawiania i usuwania mobów, przy wykorzystaniu zmiennych, pętli, warunków, opóźnień, funkcji losujących i list. Następnie implementowaliśmy grę – turniej strzelecki, z nagrodą w postaci czasopisma o grze Minecraft, potem migające oświetlenie choinki, węże świetlne, grę w zbieranie bloków na planszy, z drugim turniejem z nagrodą. Wykorzystywaliśmy posiadaną wiedzę, jak również nowinki, takie jak instalacja modułów, rejestracja i odtwarzanie dźwięków.
W marcu dopadły nas restrykcje, zamknięto szkoły i zawieszono zajęcia CoderDojo. Niemniej jednak udało się udostępnić środowisko przez Internet, z serwerem gry, stroną WWW z materiałami i, co najważniejsze, z systemem wirtualnej klasy, aby móc ze sobą rozmawiać, widzieć się i konsultować problemy poprzez udostępnienie pulpitu. Nieco inaczej prowadzi się zajęcia w takiej formie, ale dzięki temu, że się już znaliśmy i że dzieci szybko opanowały kwestie techniczne, mogliśmy kontynuować sobotnie spotkania. Ostatnim projektem była gra parkour, do weryfikacji umiejętności skakania z bloku na blok, na dużej wysokości, tak aby nie upaść. Poznaliśmy przy tej okazji teleportację, funkcje, moduły w języku Python, operacje związane z datą, czasem oraz na koniec operacje na plikach.
Tradycyjnie ostatnie 15 minut zajęć przeznaczaliśmy na czystą zabawę, w trybie przetrwania, w chińskim mieście, a z czasem również w jednym z dwóch zamków. Będąc jeszcze w centrali, kilka razy przetrwanie przeprowadziliśmy przy zasłoniętych zasłonach i zgaszonym świetle sali żółtej, żeby spotęgować emocje, w mieście pełnym wrogich mobów.
W sezonie drugim odbyło się 25 zajęć, z czego ostatnie 12 w trybie zdalnym. Oprócz regularnych zajęć mieliśmy okazję uczestniczyć w wyjeździe na SuperDojo w Warszawie, jak również w zajęciach mikołajkowych z udziałem CoderDojo w Centrali ING.
Aby urozmaicić zajęcia, poza programowaniem, nagradzaniem aktywności naklejkami, końcówką zajęć w trybie przetrwania, zajmowaliśmy się również innymi aktywnościami, takimi jak ustawianie skórek graczy, tworzenie w autobusie, w drodze do i z SuperDojo, logo CoderDojo i T-Mobile, dekorowanie zimowego placu świątecznego, dekorowanie łączki zająca na Wielkanoc, czy wstawianie obrazków do świata gry za pomocą programu w Pythonie. Nowością sezonu była rejestracja wideo tego, co działo się w świecie gry podczas spotkań, dzięki czemu notatki z zajęć, na naszej grupie Facebooka wzbogacane były nie tylko o zdjęcia i zrzuty ekranu, ale również filmy. Z materiałów filmowych powstały też dwa teledyski, na święta Bożego Narodzenia i Wielkanoc.