Pod okiem mentorów - ING Coder Dojo #3

02.10.2020 | Ireneusz Kurzak

Kontynuujemy nasz cykl artykułów o ING Coder Dojo, gdzie przedstawiamy Wam relację naszych mentorów. Zachęcamy do przeczytania poprzednich części cyklu. Dzisiaj poznajcie relację Ireneusza Kurzaka z Centrum Eksperckiego - Sztuczna Inteligencja.

Celem mojej grupy było zaprojektowanie gry na komputer oraz na telefon.

Swoją przygodę rozpoczęliśmy od gry na telefon. Wybraliśmy do tego graficzne środowisko programistyczne MIT App Inventor, za pomocą którego szybko stworzyliśmy interfejs graficzny gry.Kolejnym krokiem było oprogramowanie logiki działania gry Arkanoid, polegającej na odbijaniu paletką piłki, poruszającej się w obrębie boiska i odbijającej się od jego krawędzi. Zadanie gracza polega na tym, aby nie dopuścić do upadku piłki – w miarę postępu gry piłka przyśpiesza, co jest dodatkowym wyzwaniem dla gracza.

W drugim etapie naszych zajęć przełączyliśmy się z programowania w środowisku graficznym na pisanie kodu aplikacji w typowym środowisku programistycznym. Do stworzenia desktopowej wersji naszej gry, wybraliśmy obecnie bardzo popularny język programowania Python.

Początkowo korzystaliśmy ze standardowego edytora, ale w miarę przybywania linii kodu postanowiliśmy przesiąść się na Visual Studio Code. Fragment naszego projektu wraz z widokiem obszaru roboczego znajduje się poniżej.

W wersji naszej gry na komputer przesuwanie paletki zaprogramowaliśmy na klawiszach klawiatury. Oprócz panelu wyświetlającego dostępną liczbę piłek oraz liczbę uderzeń paletką dodaliśmy zapis rekordów do pliku.

Dzięki ćwiczeniom, realizowanym w ramach zajęć ninja nauczyli się podstaw programowania i implementacji dowolnej logiki.

Dzięki zapisowi do pliku, z możliwością podglądu w Eksploratorze Windows, ninja doświadczyli jak działają podstawowe funkcjonalności systemu operacyjnego i w jak prosty sposób możemy je wykorzystywać w swoich programach.